← terug naar nieuwsoverzicht

Werken aan vertrouwen werkt

Tijdens het geslaagde seminar van afgelopen donderdag 24 mei werd duidelijk dat het werken aan vertrouwen bij maatschappelijke organisaties werkt om reputatieschade en andere ongewenste risico’s te voorkomen.

Allereerst nam Petra Hoogerwerf ons op bevlogen wijze mee in hoe reputatieschade kan worden voorkomen en – als het zich voordoet – effectief kan worden aangepakt. Aan de hand van spraakmakende voorbeelden en casussen, zowel vanuit Petra als de groep aangedragen, bleek de urgentie en konden lessen worden getrokken. Belangrijk en centraal punt hierin is dat het gaat om de gepassioneerde betrokkenheid identificatie van iedereen binnen een maatschappelijke organisatie met de missie, gericht op vertrouwen en missie. Hiervoor moet er bijvoorbeeld openheid (geen angst) zijn binnen een organisatie, waarbij goede governance en ‘tone at the top’ van groot belang is. Ook nam Petra ons mee in de 7 stappen van haar nieuwe boek ‘Echte winst’. Petra sloot af met het behandelen van een handige checklist met concrete maatregelen hoe reputatieschade kan worden voorkomen en geadresseerd.

Vervolgens nam Jan Snoei de groep mee in de gehouden van risicomanagement. Hierin kwam naar voren dat een effectief risicomanagementsysteem rust geeft in een maatschappelijke organisatie, zodat die organisatie zich kan focussen op doelrealisatie. Er werden praktische tools gepresenteerd en uitgereikt hoe risicomanagement binnen ieders eigen organisatie concreet kan worden opgepakt. Ook kwamen de diverse risico’s aan bod waar een maatschappelijke organisatie mee te maken heeft. Gezien de risicovolle en dynamische omgeving waarin maatschappelijke organisaties zich begeven, bleek het implementeren van gestructureerd risicomanagement een absolute noodzaak. ‘Wie niet waagt, wie niet wint, maar manage risico’s en wees duidelijk over de geaccepteerde risico’s’.

Alle deelnemers gaven aan geïnspireerd te zijn (zoals focus op doelrealisatie en bewustwording) en ook concrete zaken te hebben meegekregen om met dit onderwerp verder aan de slag te gaan (zoals aandacht voor rimpelingen binnen de organisatie en het voeren van bewust mediabeleid).

We zien terug op een geslaagd seminar!

 

Toestemming voor het gebruik van cookies

Met 'Bekijk details' kun je aangeven welke cookies we wel en niet mogen gebruiken en sla je voorkeuren op.

Privacyverklaring | Sluiten
Bekijk details
Top