← terug naar nieuwsoverzicht

Impact meten: een goed begin is het halve werk

De tijd van een muntje in de collectebus gooien is voorbij. De donateur van nu wil weten wat er met zijn of haar geld gebeurt. Dat betekent duidelijkere communicatie naar de achterban, maar ook laten zien welk effect die muntjes hebben. Kortom: wat is de impact van de bijdrage? Maar impact meten, dat blijkt niet zo eenvoudig.

Om te beginnen bestaan er grote verschillen tussen de projecten van goede doelenorganisaties. En dus ook in de doelstelling ervan. Want wat wil je als goed doel precies bereiken? Een einde maken aan de honger in Afrika is een doelstelling, maar niet erg realistisch. Een einde maken aan de honger in een bepaalde regio door de bevolking economisch onafhankelijk te maken is al een duidelijker doel. Duidelijker en daardoor ook beter meetbaar.

Vooraf beginnen om achteraf te meten
Om de resultaten na afloop van een project te kunnen vaststellen, moet voorafgaand aan de actie worden begonnen met meten. Een van de methoden die daarbij gebruikt kunnen worden is het sociaal marktonderzoek (door Peter Scholten, Scholten en Partners), waarbij aan de hand van zeven vragen het doel en de scope in kaart worden gebracht. Simpele vragen, zoals bijvoorbeeld wie de doelgroep is, maar niet altijd simpel te beantwoorden, zo blijkt in de praktijk.

Als vooraf is vastgesteld wat de doelen zijn, de doelgroep is en wat met de actie bereikt moet worden, kan achteraf bekeken worden welke resultaten zijn behaald. En dat proces moet vervolgens jaarlijks worden herhaald. Het moet eigenlijk, net als de financiële reportage, onderdeel zijn van de bedrijfsvoering.

De bekendste methoden
Er zijn verschillende methoden die gebruikt kunnen worden om impact te meten. De bekendste zijn:

  • Measuring Impact Framework
  • Ongoing Assessment of Social Impacts
  • Participatory Impact Assessment
  • (Poverty) Social Impact Assessment
  • Social Return on Investment
  • Social Cost-Benefit Analysis
  • BoP Impact Assessment Framework
  • Robin Hood Foundation Benefit-cost ratio

Deze acht methodieken lijken op elkaar en kunnen allemaal door goede doelenorganisaties worden gebruikt.

Meer weten? Neem dan contact op met een van onze adviseurs.

 

Top