← terug naar nieuwsoverzicht

Een dag mee met assistent-accountant Henriette Bronkhorst

Als assistent-accountant ondersteun ik onze klanten, veelal goede doelen, bij het samenstellen, controleren of analyseren van de jaarrekening. Met name controlewerkzaamheden.

Mijn wekker gaat ’s ochtends op verschillende tijdstippen. Afhankelijk van naar welke klant ik toe ga en waar deze is gevestigd. Meestal ben ik ’s ochtends niet zo heel snel waardoor ik uiteindelijk toch moet haasten om op tijd in de auto te zitten. Rond half 9 begin ik bij de klant en tussendoor heb ik in de auto contact met de andere teamleden. Eenmaal bij de klant aangekomen starten we de dag met koffie, bespreken we de bijzonderheden met de klant en verdelen het werk onderling.

Van oktober tot december voer ik bij klanten de interim-controles uit. Hierbij brengen we processen in kaart. Met de klant loop ik allerlei processen door. Zoals bijvoorbeeld het inkoopproces, wat gebeurt er als een inkoopfactuur binnenkomt. Wat doe je dan precies? Hoe is dit precies georganiseerd en welke maatregelen zijn getroffen om de kans op afwijkingen zo klein mogelijk te maken? Deze inschatting is bepalend voor de verdere werkzaamheden bij de eindejaarscontrole.

Na afloop van het jaar vindt de eindejaarscontrole plaats. Van januari tot ongeveer juni controleren wij diverse jaarrekeningeningposten van verschillende klanten. Ik verricht mijn werkzaamheden aan de hand van een werkprogramma waarin de risico’s staan benoemd en welke werkzaamheden verricht moeten worden. Voor de detailcontroles wordt vaak een steekproef genomen.

De meeste tijd ben ik dus aan het werk bij klanten. Voor mijn werk reis ik dus veel naar klanten in heel Nederland. Het klantcontact vind ik erg leuk want elke klant is weer anders! Dat maakt het werk afwisselend!

Wat ook erg leuk is dat wij werken met wisselende teams. Ik werk dus onder meerdere controleleiders en met verschillende teamleden samen en daar leer ik veel van omdat iedereen dingen net weer anders aanpakt of uitlegt.

In de pauze lopen we als team een rondje. Zo kunnen we ook even bijpraten over wat we in de tussentijd allemaal hebben meegemaakt. Het komt weleens voor dat ik een lange tijd niet met iemand heb gewerkt en dan is het leuk om elkaar weer te zien en te spreken.

Tussen de controles zijn er ook nog een aantal klanten waarvoor ik de jaarrekening samenstel. Dit doe ik meestal zelfstandig.

Het bijzondere aan werken bij WITh vind ik het werken bij non-profitorganisaties. Dat zijn klanten op het gebied van onder andere ontwikkelingshulp, kunst, educatie, onderzoek of politiek. Deze organisaties behoeven geen winst te maken maar richten zich op maatschappelijke verbetering en streven een concrete missie na. Bij WITh vinden we dit belangrijk en zijn maatschappelijk betrokken. De werksfeer is informeel en er is een goede teamsfeer met belangstelling voor elkaar. Omdat we met wisselende teams werken leer je je collega’s snel kennen en voel je je gauw thuis in de organisatie.

Wij zoeken nog nieuwe collega’s? Ben jij dat? Bekijk hier onze vacatures!

 

 

Toestemming voor het gebruik van cookies

Met 'Bekijk details' kun je aangeven welke cookies we wel en niet mogen gebruiken en sla je voorkeuren op.

Privacyverklaring | Sluiten
Bekijk details
Top